mandag den 8. oktober 2012

Opskrift På Groft Franskbrød #2

I går bagte jeg dette lækre, grove, franskbrød. Jeg var tom for idéer, så jeg besluttede mig for at kigge igennem de gamle indlæg her på bloggen. Så faldt jeg over denne opskrift og tænkte at det kunne være sjovt at lege lidt med den. Så det gjorde jeg :)

Her er den nye version af opskriften!

 1 stk.

Det skal du bruge:
25 g. gær
3½ dl. lunken mælk

½ tsk. sukker

1 tsk. salt

25 g. blødt smør

100 g. durumsmel
100 g. fuldkornshvedemel
400 g. hvedemel

Sådan gør du:
1. Lun mælken.
2. Opløs gæren i det lunkne mælk.

3. Tilsæt salt, sukker og smør.

4. Rør melen i lidt af gangen, og ælt dejen godt sammen.

5. Form dejen til en kugle, og lad den hæve i 20 min.

6. Form dejen til et franskbrød, og læg det til efterhævning, på en bageplade, i 30 min.

7. Rids franskbrødet med en skarp kniv, og pensel med mælk.

8. Sæt franskbrødet i en 250°C forvarmet ovn i 30 min. Skru straks ned på 220°C. 
 Inspiration fra Kornkammeret

1 kommentar:

  1. Hvor lang tid skal brødet have, når du har skruet ned for varmen? (linie 8)

    SvarSlet